header_04.jpg header_03.jpg header_01.jpg header_02.jpg

Groep 4/5

 

Leerkachten:

Juf Marije (ma-do)
Juf Marloes / juf Daniëlle / juf Marije (afwisselend op vr)

Lestijden: 08:30 - 14.15 (ma, di, wo, do, vr)
08.30 - 12.00 uur (vr) groep 4
Gym: Donderdagmiddag van 13.30 - 14.15 uur en vrijdagochtend van 10.00 - 10.45 uur.


Taal met spinners

Spinners.jpg
het is een rage, de spinner! Dus vond juf het tijd om deze tijdens de les in te zetten.
Groep 4 heeft geoefend met woordsoorten, zoals het zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, werkwoord, tegenstellingen, voorzetsels en vraagzinnen.
Groep 5 ging aan de slag met werkwoorden in de ik-, hij- en wij-vorm in t.t. en v.t.
100% betrokkenheid ;)




Toneellezen

Toneellezen.jpgVanuit de bibliotheek hebben we een leskist in de klas met boeken voor toneellezen. In twee- of drietallen lees je hetzelfde boek en lees je allemaal een rol.
En omdat je hardop moet lezen, is het fijn als je daar de ruimte voor hebt en de anderen niet zo hoort. Dus zocht iedereen buiten een plekje en ondertussen konden we even genieten van de zon ;)
De kinderen waren zo enthousiast aan het lezen, dat ze al lezend naar binnen liepen.
Hoe maak je kinderen enthousiast voor lezen, zo dus!


acrobatiek.jpgAcrobatiek

Tijdens de gymles mochten de kinderen voor acrobaat spelen! Ze moesten zelf de opdrachtkaarten lezen en gingen in groepjes piramides bouwen, elkaar laten vliegen, elkaar in evenwicht proberen te houden en er werden zelf allerlei trucjes bedacht!




 

Moestuintjes.jpgMoestuintjes

Vanuit het programma 'Ik eet het beter' van de AH, kreeg groep 5 een aantal moestuintjes. Deze hebben we gepoot en worden dagelijks met veel liefde en aandacht verzorgd ;) 
Nog even geduld en we kunnen eten uit eigen klas!

 



Kijkdozen

Wat hebben de kinderen van groep 4/5 de afgelopen drie weken enthousiast gewerkt aan hun kijkdoos! Ze mochten zelf weten wat het thema werd en hoe ze de kijkdoos vorm gingen geven. Zo is er een racebaan gemaakt, een pokemongym, een jungle, een onderwaterwereld, een dierentuin, een spookhuis en nog veel meer creatieve ideeën! Vandaag mochten de ouders de resultaten komen bezichtigen.
Kijkdoos2.jpgKijkdoos.jpg

Grote rekendag

Vandaag was de grote rekendag! De kinderen van groep 4 hebben allerlei rekenspellen in circuitvorm gedaan zoals: vingertwister, gooi 100, domino, raad mijn getal, meten en welke cijfers zijn samen mijn leeftijd? Groep 5 ging in groepjes/tweetallen vakantiehuisjes ontwerpen op schaal. Aan het einde van de ochtend heeft groep 5 hun vakantiepark gepresenteerd aan groep 4. En wat waren ze trots op het resultaat, net als juf ;)
Het was een geslaagde dag!

IMG-20170322-WA0056.jpgIMG-20170322-WA0060.jpg

20170322_104346.jpg20170322_114926.jpg

Uitvindingen

1486658714724.jpgTijdens Leeslink (begrijpend lezen) ging het over Leonardo Da Vinci: wat hij allemaal deed en natuurlijk ook over zijn vele uitvindingen die wij nog steeds tegenkomen/gebruiken. De kinderen mochten in zijn schoenen gaan staan en ook een uitvinding bedenken. Zo werd de regenbril ontworpen, een bril om voetbal wat moeilijker te maken en een zingend kussen om je wat op te vrolijken.  Echte knappe koppen in groep 4/5!
 

Kunst

Kunstles.jpgWe hebben een erg leuke en leerzame kunstles gehad van de week, waarbij we kennis gemaakt hebben met een nieuwe techniek. Eerst hebben we geleerd wie Jackson Pollack was en aan de hand van zijn schilderstijl onze eigen kerstboom of kerstster gemaakt. Dat hebben we gedaan met de techniek: drippings. Kortom, verf op het papier laten vallen. Het was erg leuk en er zijn mooie resultaten uit gekomen.

 

Anders dan anders

1481649766442.jpgDeze week zagen de rekenlessen er anders uit dan anders: geen boeken en schriften, maar spelletjes en samenwerken!
Dinsdag stond de rekenles in het teken van de 'tafels'.
Als eerst ging de jas aan en hup naar buiten: tafels sprinten!!  De juf noemde een tafelsom en de kinderen sprintten naar het goede antwoord. Daarna hebben we de tafelestafette gedaan met de tafel van 5.
Eenmaal binnen werden er spelletjes gedaan waarbij de tafels geoefend werden.Klokkijken.jpg
Woensdag stond digitaal klokkijken centraal. Ook deze dag startte met bewegend leren. Op het plein stonden bekertjes vespreid met daarin een klok. De kinderen moesten in tweetallen de digitale tijd opschrijven en bij de juf laten checken.
Op donderdag hebben we spelletjes gedaan als vier op een rij, tafelvierkantjes, maak samen 100/500 en mocht er gepuzzeld worden met doolhoven.
Reactie van de kinderen aan het einde van de lessen: "Was dit rekenen juf?" ;)

Bruiloft

Met taal ging de tekst met nieuwe themawoorden over een bruiloft. Dus hebben we twee leerlingen omgetoverd tot bruidspaar om zo de woorden als bruidspaar, bruid, bruidegom, sluier, sleep, bruidsmeisje en receptie te leren. Op de weddingmars kwam het bruidspaar de klas binnen en aan juf de taak om het bruidspaar te trouwen, wat een mooi moment! 20161212_104640.jpg

5 December

Vandaag kwam Sinterklaas langs op de Wingerd en dat betekent feest! Groep 4 deed in de ochtend een circuit met pepernoten bakken, pepernoten memorie, sinterklaas puzzels en taaitaai happen. Groep 5 had voor het eerst lootjes getrokken en hadden hele mooie surprises voor elkaar gemaakt! In de middag was het tijd voor spelletjes, film en knutselen. Wat een feestelijke dag!

IMG-20161205-WA0014.jpgIMG-20161205-WA0013.jpgIMG-20161205-WA0012.jpg

Sinterklaas

Sinterklaas is weer in het land en dat is te merken in groep 4/5! Er galmen niet alleen sinterklaasliedjes door de klas (met passende dans), maar ook tijdens de lessen handvaardigheid is de klas in Sint-sferen gebracht. Daarnaast helpen we piet tijdens de rekenles om pakjes te tellen, pepernoten te verdelen en bedenken we met taal zinnen die over Sinterklaas gaan. Ook hebben de kinderen van groep 4 tijdens de rekenles leren spiegelen met Sinterklaas en zwarte piet.
20161116_093223.jpg20161116_094211.jpg
 

Herfst

Het is herfst en dat is te zien bij ons in groep 4/5!
Tijdens rekenen heeft groep 4 een eikeltelling gehouden voor familie Eekhoorn: vader en moeder met 4 kleintjes hebben allemaal 2 eikeltjes, hoeveel eikeltjes heeft familie Eekhoorn? Zo hebben we de tafel van twee geleerd.
We hebben een herfstwandeling gemaakt en gezocht en gekeken naar dingen die bij de herfst horen. Naar de bomen met prachtige kleuren, er werden kastanjes, eikeltjes, bladeren en paddestoelen gevonden. En zelfs een sprinkhaan! Hoort niet bij de herfst, maar was natuurlijk wel erg interessant!
Groep 4 heeft een woordspin rond de herfst gemaakt en alvast een begin naar de mindmap.
En natuurlijk stond ook handvaaridgheid de afgelopen weken in het teken van de herfst. We hebben met oostindische inkt bomen geblazen en met herfstkleuren en wattenstaafjes blaadjes erbij gemaakt. En we hebben bladeren gestempeld. 
Herfstwandeling.jpgMindmap.jpgHandvaardigheid herfst.jpgBladeren drukken.jpg

Feest!

De afgelopen drie weken stond de gouden regel 'Ik ben vriendelijk, behulpzaam en beleefd' centraal. Voor al het gedrag wat hier bij hoort mochten de kinderen een sticker plakken op een groot hart. Als het hele hart vol zou zijn, hadden we wel een feestje verdiend. Mooi om te zien hoe kinderen elkaar gingen helpen bij van alles: veters strikken, bekers openmaken, elkaar helpen opruimen, helpen om stil te zijn en nog veel meer.
En vandaag was het zover: tijd voor feest! De kinderen hadden allerlei spelletjes, vlaggetjes, ballonnen, confetti en heel veel lekkers mee genomen.
Het was een lekker, swingend, leuk en gezellig feest!Feest.jpg

Kinderboekenweek

Het thema van de kinderboekenweek is 'Voor altijd jong'. Kinderen vertellen over hun opa's en oma's, nemen foto's mee en hebben hun opa/oma geïnterviewd. Ook zijn er opa's en oma's die bij ons komen voorlezen en hebben we stambomen gemaakt.

Stambomen.jpg

 

Slakkenrace

Vandaag was de kwalificatiewedstrijd voor de jaarlijkse slakkenrace in groep 4! Sjors en Sjimmie streden tegen elkaar en de overduidelijke winnaar was Sjors met maar liefst 13 cm in één minuut!
Wat hebben we genoten van de spannende race en iedereen kan meten in cm!

Slakkenrace.jpg

Wat kunnen wij al veel!

Vandaag hebben we tijdens de les Vreedzaam bekeken wat wij al heel goed kunnen en waar we nog in kunnen verbeteren. Met de Coöperatieve werkvorm 'Placemat' hebben ze in groepjes de plussen en minnen opgeschreven en hierna hier een top 3 van gemaakt. En wat waren er veel plussen!!

20161005_125004.jpg+ -.jpg

Samenwerken deel 2

In de vorige les van Vreedzaam stond samenwerken centraal en daar gingen we in deze les verder mee aan de slag. Tweetallen die elkaar nog niet zo goed kennen gingen een toneelstukje voorbereiden. Leuk om te zien hoe goed iedereen dit samen deed en luisterde naar elkaar! Als afsluiter moesten de kinderen in een kring staan en dan langzaam door knieën zakken zodat ze bij elkaar op schoot zaten. Hierbij moesten ze goed letten op de anderen: Lukt het iedereen? Ga ik niet te snel? Echt teamwork!

IMG-20160921-WA0002.jpgIMG-20160921-WA0004.jpg
20160921_131203.jpg20160921_131253.jpg

Samenwerken

Tijdens de les Vreedzaam stond 'samenwerken'  centraal en vooral samenwerken met kinderen die je nog niet zo goed kent. Waarom is dit zo belangrijk? Dat wisten de kinderen goed te benoemen: zo leer je andere kinderen beter kennen en kun je nieuwe vriendjes maken! Ook leer je zo dat we allemaal anders zijn en verschillend denken en om deze verschillen te accepteren.
Nadat iedereen tweetallen had gemaakt met iemand die ze nog niet zo goed kenden, werden er twee tweetallen aan elkaar gekoppeld. En met dat groepje moesten ze een clownshoofd tekenen, samen 1 dus allemaal een klein stukje. Niet alleen de resultaten zijn heel goed gelukt, ook waar het om ging: het samenwerken!
Clown.jpg


Brandweer

Vandaag kwam Bram van de brandweer bij ons in groep 4! Hij kwam ons van alles vertellen over wat de brandweer doet en over de kleding. Daarnaast werd er vooral veel aandacht besteed aan wat je kunt doen om brand te voorkomen en wat je moet doen als er wel brand is. Het was een leuke en leerzame middag!

Brandweer.jpg

StartToffe peren.jpg

In groep 4/5 hebben we een goede start gemaakt met elkaar! In de eerste week hebben we onze vakantieverhalen met elkaar gedeeld en hebben we veel aandacht besteed aan Vreedzaam, de gouden regels en de sfeer in de groep. Ook heeft groep 4 kennis gemaakt met taal en spelling en groep 5 met natuur en aardrijkskunde. En wat valt er veel nieuws te leren en te ontdekken!Ook werken we veel samen, in coöperatieve werkvormen. Zo leren de kinderen elkaar beter kennen en samen te werken met verschillende kinderen.

We hebben er veel zin in dit schooljaar!


samenwerken.jpg

 



 

© Wingerd PCBO Amersfoort - Ontwerp: Koning Harder - Technische realisatie: QplusQ